• Hjärta United

Pressmeddelande: Ny partner, Hembla!

Uppdaterad: 4 okt 2019

Pressmeddelande: Eskilstuna United DFF och bostadsbolaget Hembla ingår i samarbete.

Samarbetet byggs upp kring det långsiktiga samverkansprojektet Ronjabollen som syftar till att stärka självkänsla och självförtroende hos unga tjejer i Årby i Eskilstuna.

Inom ramen för konceptet Ronjabollen används fotboll som verktyg för att engagera och stärka unga tjejer utan kontakt med föreningslivet. I den beprövade arbetsmetodiken får deltagarna parallellt med fotbollen arbeta med värderingsövningar kring hälsa, självkänsla, heder, systerskap, kärlek och våld i nära relationer.

I Eskilstuna startade Eskilstuna United DFF och dess samhällsansvarsplattform Hjärta United Ronjabollen redan år 2018. Detta var en av de bidragande faktorerna som gjorde att föreningen tilldelades UEFAs CSR-pris UEFA Foundation for Children tidigare i år. Bostadsbolaget Hembla, som äger hyresfastigheter i Årby, går nu in som huvudsamarbetspartner till Eskilstuna United och Ronjabollen.

Sandi Sharro Haddad, projektledare från Hjärta United, kommenterar:

Vi jobbar då med alla partners som krävs för att skapa en bättre social tillit, trygghet och integration tillsammans med skola, polis, fastighetsägare och oss i Hjärta United. Vi ser fram emot att jobba för ett värdefullt, hållbart och långsiktigt partnerskap med Hembla där alla blir vinnare! ”

Svein Erik Lilleland, VD på Hembla AB, kommenterar:

Vår vision är att skapa levande stadsdelar där våra hyresgäster trivs och känner trygghet. En viktig del av vårt arbete är därför att rusta upp stadsdelarna. Vi tar sikte på insatser i både den fysiska och sociala miljön. Eskilstuna United är en stark aktör i Eskilstuna och vi är övertygade om att vårt samarbete kommer bidra till att Årby blir en ännu bättre stadsdel att leva och bo i.”

Om du vill veta mer om samarbetet är du välkommen att kontakta:

Jonatan Öhman

Hembla AB

jonatan.ohman@hembla.se

Emre Gürler

CSR & Hållbarhetsansvarig

Eskilstuna United DFF & Hjärta United

emre@eskilstunaunited.se

• White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon
  • White RSS Icon

#ESKILSTUNAUNITED

OM ESKILSTUNA UNITED

Eskilstuna United DFF bildades den 29 september 2002 då fotbollklubbarna Slagsta IK och Tunafors SK slogs samman och bildade Eskilstuna United DFF.

BESÖKSADRESS

Årby IP, Årbygatan 4